Mitäs tänä vuonna saadaan aikaan?

time flies

08 helmi Mitäs tänä vuonna saadaan aikaan?

Ajan kulku on mielenkiintoinen ilmiö. Objektiivisesti ja rationaalisesti ajatellen sen nopeuden kuuluisi olla vakio. Kuitenkin välillä tuntu, että aika hurahtaa lähes huomaamatta eteenpäin ja tarkkaan laaditut vuosisuunnitelmat alkavat äkkiä laahata perässä, ellei pysytä tarkkana koko ajan.

Tammikuu meni nopeasti ohi ja nyt siirryttiin jo helmikuuhun. Useimmissa yrityksissä on tai ainakin pitäisi olla haastavat tavoitteet siitä, mitä tänä vuonna pitäisi saada aikaan. Aika monissa paikoissa nämä tavoitteet liittyvät digitalisaatioon ja sen eteenpäin viemiseen omassa organisaatiossa. Loppuvuodesta laaditut suunnitelmat täytyy nyt toteuttaa ja parhaimmillaan se tuntuu innostavalta haasteelta. Suuntaviivoja ja suunnitelmia on tehty ja nyt vaan hanskat käteen ja hommiin kohti kirkasta tulevaisuutta.

Joskus tulevaisuus ei kuitenkaan näytä niin kirkkaalta ja selkeältä ja aika harvassa ovat ne media-alan visionäärit, jotka ovat minulle pystyneet sanomaan selvän maalin mihin ovat menossa tänä vuonna taikka seuraavien kolmen vuoden aikana. Tietysti on myös mahdollista, että tuo asia on ovelasti salattu minulta.

Itse olen nyt työskennellyt eDockerilla kohta puoli vuotta ja positiivista on se, että näkymä ja näkemys suunnasta tuntuu koko ajan kirkastuvan. Asiakkaat ovat isona tukena tarpeineen, joita pyrimme sitten digitalisaation keinoin ratkaisemaan parhaalla mahdollisella tavalla.

Internetin mobiilisaatio ei ole enää mikään uutinen ja kuluttajien ajankäytöstä älypuhelin vie yhä suuremman osuuden. Vaikka tämä kehitys ei kahden kouluikäisen isänä ihan kiistattoman positiivinen asia olekaan, antaa se selvää suuntaa perinteiselle medialle suunnasta millä lukijat tavoitetaan nyt ja lähitulevaisuudessa.

Viimeisimmän ComScoren Mobile App raportin mukaan mobiilisovellusten käyttö on kasvanut viimeisen kahden vuoden aikana 90% ja niiden osuus internetliikenteen kasvusta on 77%. Digitaalisen median kulutuksessa läntisen valtameren takana älypuhelinsovellusten osuus on tutkimuksen mukaan jo 44 %.

Mobiilisovellusten suunta on se mihin me haluamme myös panostaa ja ohjata suomalaisten lehtien kehitystä tämän vuoden aikana. Työn alla on parhaillaan sekä asiakaskohtaisia sovellusratkaisuja, että itsenäisille paikallislehdille suunnattu yhteisöllinen paikallislehtisovellus, johon kootaan sekä toimituksen että paikallisen yhteisön tuottamaa sisaltöä ja pyritään näin tuomaan paikallislehden perinteinen rooli mobiiliaikaan lukijoiden sormenpäiden ulottuville.

Jos siis tuntuu nyt että tämän vuoden toimintasuunnitelmaan piirretty digitaalinen kehityspolku kaipaa pikaista konkretisointia ajan kuluessa turhan nopeasti, niin apu löytyy läheltä. Sitten vain miettimään kehitetäänkö ketterästi oma palvelukokonaisuus, vai hypätäänko valmiiseen katettuun pöytään.

No Comments

Post A Comment