Kesäsään vaikutus mobiiliuutisten lukemiseen

doorbell-143467__480

26 kesä Kesäsään vaikutus mobiiliuutisten lukemiseen

Varoitus klikkiotsikoita inhoaville. Tässä tekstissä viitataan useaan oikeaan tutkimustulokseen uutisten digitaalisesta kulutuksesta, mutta otsikon lupaamaan aiheeseen ei laajaa empiiristä tutkimustietoa täältä löydy. Kirjoittaja tosin on henkilökohtaisesti todennut että mobiiliuutisten lukeminen sateisena päivänä sohvalla on huomattavasti aktiivisempaa kuin ulkona auringon paisteessa puhelimen näytön heijastaessa kirkasta aurinkoa helteessä hikoilevissa käsissä.

Toinen varoitus kesälomalaiselle. Vaikka kirjoittaja pyrkii keveyteen otteessaan tutkimusdatan käsittelyssä tekstinä, sisältää blogi runsaasti lievästi puisevaa faktatietoa, mikä suurina määrinä nautittuna voi pilata lomafiiliksen.

Reuters Instituten julkaisema tuore Digital News Report 2017 antaa kuitenkin median mobiilisovelluksia rakentavalle puolestaan hyvän syyn nauttia kesälomasta hyvillä mielin. Töitä on tehtävänä runsaasti tulevana syksynä ja talvena, kun katsoo kuluttajien mediakäytön kehitystä.

Tämän vuotisen tutkimuksen mukaan maailmanlaajuisesti tänä vuonna mobiili ohittaa pöytäkoneet uutiskäytössä ja on käytetyin väline uutisten kuluttamisessa. Monissa maissa muutos on tapahtunut jo aiemmin ja pohjoismaat ovat olleet tässäkin kehityksen kärjessä. Myös uutissovellusten käyttö on kasvanut voimakkaasti ja Reutersin tutkimuksessa puhutaankin jo uutissovellusten comebackistä. Tämä kyllä vähän kirpaisee sovellusten kehittäjää, kun tuntuu ettei se ensimmäinenkään aalto ole vielä kunnolla tavoittanut meitä pohjoismaisia mobiilin edelläkävijöitä. Mutta jälleen positiivisena asiana voi vain todeta että töitä riittää.

Ilokseni löysin tutkimustuloksia lukiessani yhden Trumpin valinnan aiheuttaman media-alalle positiivisen asian. Se tietysti ilahduttaa kesälomalla, kun suuren maailman menosta ei liikaa positiivisia uutisia löydy. Presidentin valinta on nostanut nuorten kiinnostusta “oikeisiin” uutisiin ja digitaalisesta mediasta maksavien osuus on viimeisen vuoden aikana USA:ssa lähes kaksinkertaistunut. Pitäneekö tässä alan tulevaisuuden kannalta miettiä mistä Suomeen saataisiin samanlainen Trump Bump. Yksi tuore puoluejohtaja tulee äkkiseltään mieleen.

Tutkimuksen mukaan sosiaalisen median ja uudempana viestisovellusten merkitys uutislähteenä ja uutisten pariin ohjaavana välineenä on merkittävä, joskin sosiaalisen median isoimpien kanavien sovellusten algoritmeissä tekemät muutokset ovat pysäyttäneet kehitystä. Alueelliset erot uutisten pariin hakeutumisessa ovat suuria ja Suomi on kärjessä, kun vertaillaan maita, joissa kuluttajat hakeutuvat suoraan uutisten pariin uutissivustojen ja sovellusten kautta.

Digitaalisista sisällöistä maksaminen jakaa myös maita suuresti ja kovin isoa penetraatiota ei olla saavutettu vielä missään päin maailmaa. Kesälomamatkalle tarjoan silti (joko käytönnössä tai virtuaalisesti) hyvän vinkin. Kärkimaita digitaalisesta sisällostä maksamisessa ovat Norja, Ruotsi ja Tanska, joista löytyy myös runsaasti houkuttelevia kohteita lähimatkailulle kesällä. Näin voit yhdistää hyödyn ja huvin tutustumalla pohjoismaisten lehtien maksullisiin palveluihin ja strategioihin. Näiden naapureiden jälkeen suosituinta digitaalisesta sisällöstä maksaminen on Austraaliassa, USA:ssa ja Suomessa, jossa 7 prosentilla on voimassa oleva tilaus maksullisiin  uutissisältöihin.  VIelä on siis töitä tehtävänä lehtitaloissa kesän jälkeenkin.

Tuo tämän kirjoituksen innoittajana toiminut Digital News Report 2017 tarjoaa paljon muutakin kiinnostavaa tietoa niille, jotka pohtivat suomalaisen media-alan tulevaisuuden suuntaa. Pientä rentoutuneiden ajatusten tuulettelua ajattelin itsekin kesälomalla harrastaa ja jätän itsekin loput artikkelista sateisen kesäpäivän ratoksi.

Positiivisia ajatuksia kesän aikana ajattelin ammentaa myös Suomen paikallislehtien henkisenä eheyttäjänä pitämäni Jani Halmeen kotimaan katsauksista, jotka toimivat kyllä kesäuusintoinakin jos tuoretta tavaraa ei satu löytymään.

Olin keväällä kuuntelemassa Halmeen puheenvuoroa Kajaanissa ja tajusin että, juuri sitä viestiä suomalaiset paikallislehdet tarvitsevat itse suoltamani digitaalisen evankeliumin rinnalle. Uskoa ja rohkeutta pysyä paikallisen lukijan lähellä pienillä paikallisilla uutisilla. Sisältö on edelleen tärkein ja niin kauan kun ihmisiä kiinnostaa mitä heidän lähiympäristössään tapahtuu on paikallisilla medioilla paikkansa oli käyttöliittymä mikä tahansa. Hyvää kesää kaikille.  

No Comments

Post A Comment