Miltä näyttää tulevaisuus merten takaa?

tulevaisuuden lukija 2

03 loka Miltä näyttää tulevaisuus merten takaa?

Näin syys-lokakuussa täyttyvät korpihotellit ja yritysten strategisen suunnittelun vetäytymisiin sopivat mökit mietteliästä lehtikustantajien johtoryhmistä ja hallituksista. Taas pitäisi laittaa harmaat aivosolut pohtimaan mihin alan tulevaisuus on menossa ja mitä meidän pitää tehdä tulevan vuoden aikana vai seurataanko vielä vuosi,  jos joku muu jossain keksisi viisastenkiven, jolla sanomalehtikustantamisen laskusuunta käännetään nousuun.  

Sanomalehtien liitto ja media-alan tutkimussäätiö perkaa hienosti maailmalta kokemuksia ja ajatuksia millaisia strategisia ratkaisuja ja uusia liiketoimintamalleja muualla on tehty.  Viimeisin tutkimuskohde, jota viime viikon Uutta Kasvua – Seminaarissa esiteltiin oli Yhdysvaltojen media ja sen uudet liketoimintamallit.

Kohtuullisen paljon suomalaista mediaväkeä kokoontui kuulemaan, josko merten takaa löytyisi apua omiin pohdintoihin. Kyllä vielä saatte laittaa omat aivosolut edelleen liikkeelle, koska ei sieltä suurta pelastajaa löytynyt. Yllättävänkin paljon samat teemat kuin Suomessa ovat esillä USA:n sanomalehtialaa ja sen digitaalista kehitystä selvitettäessä.

Kulmat muutoksissa ovat tuolla suuressa maailmassa suuremmat kuin meillä ja pakottavat nopeampiin ja jyrkempiin muutoksiin liiketoiminnassa. Meillä on vielä mahdollisuus kehittää uutta vanhan pohjan vielä pitäessä kohtuullisesti, vaikka leikkauskierre vahvasti päällä on täälläkin.

Yhdysvalloissa sanomalehtialan kokonaistyöntekijämäärä on laskenut tällä vuosituhannella 60%, mikä on suoraa seurausta liikevaihdon romahtamisesta mediamyynnin tulojen osalta. Myös levikit ovat laskeneet yhteen menoon 30 vuoden ajan, mutta sillä puolella liikevaihdosta on pystytty pitämään kiinni digitaalisten tuotteiden kehityksen ja hinnankorotusten avulla.

Kulutttajaliiketoiminnassa yksi selvä trendi on sisällölle asetetut kohdentamisvaatimukset. Sekatavarakaupan aika on ohi ja lehtien on mietittävä entistä tarkemmin keitä heidän lukijansa ovat ja mistä sisällöistä he ovat kiinnostuneet. Yhtenä esimerkkinä tästä käy Miami Heraldin linjaus, jossa he keskittyvät sisällöissään tiukasti paikallisuutisiin ja espanjankielistä väestöä kiinnostaviin uutisiin muualta maailmalta.

Myös lehtien koolla ja alueen laajuudella on selvä merkitys. Valtakunnalliset ja globaaliin näkyvyyteen pyrkivät lehdet (NYT, Washington Post) menestyvät ja vastaavasti pienen alueen paikallislehdet pitävät pintansa. Sen sijaan isoimmissa ongelmissa ovat alueelliset lehdet joiden on vaikea löytää paikkansa paikallisen ja globaalin uutisoinnin välimaastossa. Tämä sama ilmiöhän on havaittavissa myös Suomessa, jossa maakuntalehdistö joutuu kovimmin puolustamaan paikkaansa tilaajiensa postilaatikoissa.

Yhdysvaltain mediaa kartoittaneiden tutkijoiden Katja Lehtisaaren, Mikko Grönlundin ja Carl-Gustav Lindénin mukaan,  lehtien menestymistä selittää siellä strategian linjan valinta  ja sen määrätietoinen seuraaminen. Sinänsä tässä ei ole mitään yllättävää ja suorastaan pitäisin sitä itsestäänselvyytenä. Silti tuo asia tuntuu olevan meillä kotimaassakin yllättävän vaikea asia lehtiyhtiöille. Mietitään, seurataan, pohditaan ja kokeillaan vähän sitä ja tätä kevyellä ja joustavalla kokeilukulttuurilla.

Nyt on aika oikeasti katsoa tilannekuva kuntoon. MIltä tulevaisuuden skenaariot näyttävät, jos jatketaan kuten ennenkin? Varmaa voittajan kättä alalla ei ole tarjolla, mutta selkeä strategia voittaa aina jatkuvan haahuilun. Jos johto ei pysty antamaan suuntaa henkilökunnalle ei kummoisia tuloksia voida odottaa.  

Kävin muutama viikko sitten erittäin hyvän keskustelun erään lehtiyhtiön vetäjän kanssa. Hän totesi että hän on laskenut, että kaikenmoisiin digihankkeisiin kuluu helposti niin paljon rahaa, että jos he tekevät vain paperilehteä kunnolla eivätkä tuhlaa turhaan digikehitykseen, lehti pysyy pystyssä ja tuottaa riittävästi seuraavan kymmenen vuoden ajan. Hallitus on hyväksynyt tämän linjan ja ajatuksen, että sitten kun paperi ei enää riitä lehti voi mennä hautaan. Tämä on selkeä strategia ja sinällään kunnioitettavan suoraselkäinen, vaikka en näkemystä ja tulevaisuudenkuvaa tällaisena itse jaa.

Toivottavasti kokoushuoneissa ja saunan lauteilla riittää tänä vuonna näkemystä strategian muodostamiseen niin paljon, että ensi vuonna näemme paljon uusia avauksia lehtitalojen digitaalisen liiketoiminnan kasvua tukemaan. Hyviä löylyjä kaikille.

 

No Comments

Post A Comment